Sunday, December 15, 2013

KEHIDUPAN BANDAR: CERMINAN MASA HADAPAN

Bandar dan petempatan  bandar umumnya merupakan cerminan masa hadapan. Pada masa kini, terdapat lebih daripada 50% populasi dunia mendiami kawasan bandar. Pada tahun 2005, jumlah keselurahan penduduk bandar di dunia mencecah angka 3.17 billion, daripada jumlah keseluruhan populasi dunia iaitu sebanyak 6.45 billion. Tahun 2007 pula menunjukkan titik perubahan dalam sejarah manusia apabila penduduk dunia yang mendiami kawasan bandar pada pertama kalinya mencecah lebih daripada seprauh daripada jumlah keseluruhan populasi dunia. Pertamabahan populasi di kawasan bandar mempunyai impak yang tersendiri. Persoalannya, bagaimana ia memberi impak kepada bandar tersebut pada masa hadapan.

Melihatakan kepada fungsi asal bandar, yang berperanan sebagai pusat kecemerlangan, yang mengumpulkan para inovasi, pengusaha dan peniaga, ahli-ahli kewangan dan para ahli akademik. Kemasukan golongan ini membawa bersama mereka harapan penduduk lain yang mahukan perubahan dalam aspek kualiti jidup untuk diri mereka dan juga anak-anak mereka. Hal ini kerana, bandar juga memainkan peranan penting dalam membekalakan peluang pekerjaan kepada warga dunia, membawa kepada penjaga ekonomi berskala besar, dan juga masa depan yang lebih menjanjikan banyak pilihan dan peluang.

Namun begitu, dalam mengejar kemasyhuran dunia, pembangunan bandar juga telah disabitkan dengan punca berlakunya masalah alam sekitar, mengkelaskan dan memisahkan penduduk, dan membebankan lagi kualiti hidup masyarakat miskin. Selain itu, bandar turut dipersalahkan sebagai pusat penyebaran penyakit, permasalahan sosial, dan rasa yang tidak selamat. Walaupun bandar memberikan eluang pembangunan ekonomi, namun begitu bandar juga turut tidak terkecuali daripada  berhadapan dengan risiko pencemaran industri, bencana alam dan isu pemanasan global yang semakin meruncing.

Pembangunan bandar yang seimbang perlulah menitikberatkan keseimbangan sosial, ekonomi dan alam sekitar. Dalam hal ini, bandar perlulah bertindakbalas dengan setiap perkara dan aspek daripada setiap sudut yang timbul. Bandar yang dikategorikan sebagai Berjaya perlulah menawarkan kepada pelabur keadaan dan suasana yang selamat, infrastruktur dan keefisienan. Dalam pada itu, keperluan penduduk dan populasi bandar juga perlu diutamakan dalam mana aktiviti perancangan kerana bandar yang berjaya merupakan bandar ynag memahamisegala isinya, asset alam sekitar, penduduk dan persekitaran yang asli mahupun buatan manusia bagi memastikan pulangan yang terbaik dapat diperoleh. Pembangunan ynag mapan perlulah ditikberatkan dalam perancangan dan aktiviti pembangunan supaya dapat dimanfaatkan oleh semua pihak dan organisma hidup serta tidak membebankan alamsekitar dengan masalah yang tidak diingini.


**Kredit kepada Cities Alliance di atas artikel mereka bertajuk “ Livable Cities: The Benefits of Urban Environmental Planning

No comments:

Post a Comment