Monday, December 16, 2013

AMSTERDAM SEBAGAI BANDAR PADAT (COMPACT CITY)

Terletak di kawasan tanah lembab, Amsterdam sebenarnya merupakan sebuah bandar yang beridir di atas tanah paya. Pada pandangan pertama, mungkin kita melihat Amsterdam ini tidak mempunyai sebarang kelebihan ataupun keunikan pada segi alamnya, namun sebenarnya, Amsterdam mempunyai pelbagai keunikan alam sekitar yang tersembunyi. Bandar inI merupakan bandar padat di mana setiap meter persegi tanahnya digunakan. Keadaan ini memberikan pelbagai kelebihan keada penduduknya kerana tahap ketersampaian mereka ke kawasan sekitar bandar ini sangat ini dan boleh bergerak dengan hanya menggunakan basikal. Walaupuan sebenarnya telah padat, namun beberapa tahun kebelakangan ini, bandar Amsterdam ini menjadi semakin padat di mana ia amat penting tentang bagaimana merek menggunakan sumber tanah yang ada. 

Perumahan dalam kawasan bandar di Amsterdam

Dengan melindungi lanskap bernilai dan kawasan hijau, mengambil contoh pengurangan pencemaran bunyi, menumpukan tempat letak kereta dan penyimpanan tenaga bawah tanah, melalui pemuliharaan air dan pembinaan bangunan bersifat mapan, kesemua ini menjadikan Amsterdam sebagai sebuah bandar yang lebih dinamik dan mapan untuk penduduknya dan juga generasi akan datang. Saban tahun, semakin ramai penduduk di Amsterdam mengatakan yang mereka semakin menghargai persekitaran mereka. Dalam kajian terkini yang telah dijalankan di bandar tersebut, mendapati bahawa 94% responden menyatakan bahawa mereka sangat gembira tinggal di Amsterdam. Namun begitu, Amsterdam tidak juga terkecuali daripada mendapat kritikan. 

Salah satu perkara yang meruncingkan berlaku di sini ialah pencemaran bunyi di mana satu daripada tiga penduduk mendapati pencemaran bunyi trafik misalnya daripada kenderaan bermotor, dan suku daripada responden terganggu oleh kerja pembinaan dan kerja perobohan bangunan. Untuk mengatasi masalah ini, kerajaan tempatan menggunakan asfalt rendah bunyi dalam kerja pembinaan jalan, dan menggalakkan penggunaan kenderaan elektrik. Dalam kalangan penduduknya. Bandar Amsterdam merancangan untuk membuatkan puluhan ribu rumah sedia ada, ratusan ribu meter persegi kawasan pejabat, ribuan sekolah dan kesemua bangunannya sebagai neutral iklim. Kesemua struktur yang bakal dibina bermula pada tahun 2015 perlulah memenuhi criteria seperti penggunaan tenaga untuk menyejukkan, memanasakan, membekalkan tenaga dan air, perlulah datang dari dalam bangunan itu sendiri ataupun kawasan berdekatan tanpa menggunakan bahan bakar. 

Penggunaan kenderaan elektrik dan kenderaan yang mengeluarkan bunyi yang rendah bagi suasana yang lebih tenang

Amsterdam juga menumpukan usaha kepada menghasilkan suasana sekitar yang lebih lebih dan tenang melalui usaha mempelbagaikan taman, kawasan riadah, taman awam dan juga kawasan lapang yang boleh sampai dalam masa 15 minit. Penghijau kawasan bandar Amsterdam juga semakin mendapat perhatian kerajaan tempatan kerana walaupun padat, kepentingan hijau dalam alam sekitar tidak boleh diabaikan. Kesemua ini adalah untuk memastikan bahawa penduduknya dapat menikmati kehidupan yang lebih berkualiti walaupun bilangan penduduknya semakin bertambah.

Penyediaan kawasan lapang bagi meningkatkan kualiti kehidupan penduduknya

**Kredit kepada City of Amsterdam untuk laporan mereka bertajuk "Sustainability Report 2008-2009"** 

No comments:

Post a Comment