Saturday, December 21, 2013

EMPAT TUNGGAK KELESTARIAN KINGSTON

Bandar Kingston, Canada menggunakan empat tunggak sebagai pendekatan kepada kelestarian dan kemapanan. Keempat-empat tunggak yang dimaksudkan ialah tanggungjawab terhadap alam sekitar, kesamaan sosial, kestabilan ekonomi, dan kekukuhan budaya. Ia merupakan integrasi antara keempat-empat tunggak ini dalam memastikan Bandar Kingston dapat memacu dan menuju kea rah kelestarian. Ia adalah untuk memastikan tiada pertindihan dalam usaha menuju kea rah kelestarian di samping mewujudkan dan menyatakan peluang dalam mencapai objektif ini.

1)            Tanggungjawab terhadap alam sekitar
John Muir, seorang naturalis dan pemelihara alam Amerika, menyatakan bahawatanggungjawab terhadap alam sekitar merupakan perkara atau elemen penting dalam Pelan Kemapanan Kingston. Ini kerana semua aktiviti yang dijalankan manusia memberikan kesan kepada alam dan persekitaran. Sebliknya, kesihatan relatif alam sekitar akan menetukan  dan menyumbangkan kepada jenis dan skala aktiviti dalam tunggak lain pelan ini seperti ekonomi, budaya dan sosial. Walaupun kesemua tunggak mempunyai kedudukan yang sama di Kingston, namun begitu alam sekitar tidak mempunyai satu prinsip yang utama, kerana ia wujud di dalam tunggak yang lain. Apabila tunggak alam sekitar tidak dikekalkan, tunggak-tungak yang lain juga akan terhenti.

2)            Kesamaan sosial
Kesamaan sosial juga dititikberatkan dalam pelan kelestarian Kingston. Tunggak ini membantu agensi sosial dan penduduk untuk meningkatkan kesedaran tentang keperluan sosial dan untuk melibatkan rakyat dan rakan komunitiuntuk merancang keperluan tersebut. Keputusan akhir akan meningkatkan kebajikan penduduk untuk keseluruhan komuniti. Bersama ini, mereka merancang untuk meningkatkan modal insane dalam kalangan komuniti bagi meningkatkan kolaborasi untuk mencapai objektif yang sepunya (sama). Kepentingan tunggak sosial di Kingston dapat dilihat melalui penekanan terhadap individu dan kebajikan masyarakt di mana hal ini meliputi akses kepada penjagaan kesihatan yang lebih baik, perumahan, makanan dan khidmat pendidikan.
3)            Kestabilan ekonomi
Kingston merupakan sebuah bandar yang dinanamik, penting dan mapan dari segi ekonomi memandangkan banyak kajian, inovasi, pelaburan dan perusahaan perniagaan berlaku di sini. Pembangunan ekonomi ini bergantung banyak kepada pembinaan hubungan dan jaringan antara perniagaan, ketua industri, institusi pendidikan, dan jga komuniti sendiri. Mereka bergantung kepada pembinaan budaya yang kuat, sosial dan asas ekonomi yang baik dalam menjayakan tunggak ini. Focus kepada kestabilan ekonomi ini ialah melalui penarikan lebih banyak pelaburan untuk perniagaan baharu di Kingston. Ini adalah penting dalam memastikan pertumbuhan bandar ini dan kempanannya adalah kuat dan sentiasa bergetar (hidup) demi kepentingan komuniti sendiri

4)            Kepentingan budaya
Dalam apapun objektif kelestarian manusia, penekanan terhadap kesejahteraan melalui pembangunan kualiti hidup dan kualiti persekitaran sangat diutamakan. Ini merupakan asas kepada tunggak budaya ini. Peranan yang dimainkan oleh seni, budaya dan warisan telah lama membawakankeindahan dalam kehidupan seharian kita. Aspek-aspek ini juga membentuk individu dan identity komuniti, perpaduan sosial dan menyumbang kepada pembentukan modal insan. Modal insane aladah hal penting yang perlu dituamakan kerana ia dapat membentuk dan melahirkan para cendekiawan, sensitivity dan kebijaksanaan yang akan menetukan dan menyokong kepada strategi pembangunan ekonomi, sosial dan ekologi di negara mereka.


Berdasarkan daripada penerangan ringkas mengenai tunggak kemapanan dan kelestarian yang dijalankan di Bandar Kingston, dapat kita lihat bawaha penekanan ini semuanya berkaitan tentang bagaimana mereka menjaga dan menuju kea rah kelestarian dengan membangunkan nilai manusia kerana manusia merupakan asas kepada kemapanan yang tidak berlaku, berlaku dan akan berlaku nanti. Negara kita juga perlulah malaksanakan dan mengnalpasti langkah sebegini dalam melahirkan golongan yang bukan sahaja berjuang untuk hidup tetapi berjuang untuk kepentingan bersama.


**Kredit kepada Sustainable Kingston Corporation untuk artikel mereka bertajuk "Empat Tunggak Kelestarian" yang boleh diakses di http://www.sustainablekingston.ca/community-plan/four-pillars-of-sustainability**

No comments:

Post a Comment