Monday, December 16, 2013

KAJIAN IMPAK TRAFIK

Kajian Impak Trafik atau TIA merupakan satu alat yang ampuh untuk para jurutera dan perancang bandar untuk menentukan kesan yang berkemungkinan berlaku terhadapa pengangkutan dan lalu lintas sebagai akibat daripada projek pembangunan yang dijalankan. Kebiasaanya kajian ini dijalankan di kawasan impak terus (direct impact area) dan langkah untuk mengatasi dan mengurangkan kesan negatif tersebut dalam satu-satu pembangunan. Selain itu, TIA juga merupakan alat yang berkesan untuk kerajaan tempatan, terutamanya dalam menguruskan trafik dan merancang sistem pengangkutan mereka yang lebih  baik.

Kajian Impak Trafik merupakan bahagian penting dalam Kajian Impak Alam Sekitar untuk mana-mana projek pembangunan. TIA memberikan maklumat mengenai skim formulasi pengurusan lalu lintas dan cadangan infrastruktur untuk masalah pengangkutan dan lalu lintas yang mungkin berlaku ketika kerja pembinaan dan operasi tapak. Namun begitu, skim pengurusan lalu lintas perlulah diintegrasikan dengan pembangunan lain dan skim yang riencanakan oleh kerajaan.

Senario yang dimahukan sekarang adalah kesemua pemaju untuk melaksanakan Kajian Impak Trafik secara menyeluruh untuk pelaksanaan projek mereka. Secara teorinya, TIA yang dijalankan boelh menurangkan masalah yang bakal dihadapi berkaitan dengan dengan kesan negatif yang mungkin timbulterhadapa aspek pengangkutan dan sistem lalu lintas. Namun begitu, kebanyakan pemaju ini beranggapan bahawa TIA ini mengambil masa yang lama dan memerlukan belanja yang tinggi. Oleh itu, bagi mengelak daripada melaksanakan TIA, pemaju akan mencuba mengurangkan impak projek mereka terhadapa aspek pengangkutan dan lalu lintas dengan bersetuju untuk tampil dengan pelan pengurusan trafik yang wajib sahaja.

Kemapanan dalam perancangan lalu lintas termasuklah dalam pembangunan yang efektif dan skimpengurusan lalu lintas yang praktikal hanya akan boleh drealisasikan apabila strategi tertentu untuk projek dibangunkan dengan mengambilkira cadanganprojek dan berintegrasi dengan skim pelaksanaan yang dilaksanakan oleh kerajaan. Bagi menjamin sistem pengangkutan dan lalu lintas yang lebih baik pada masa hadapan, promosi terhadap penyediaan TIA perlulah dipergiat dalam kalangan pemaju oleh Pihak Berkuasa Tempatan dan juga kerajaan melalui kementeriannya. Ini adalah penting bagi mengatasi dan mengurangkan masalah negatif yang bakal timbul sekiranya impak keseluruhan oleh satu-satu pembangunan tidak dikaji secara menyeluruh.


**Kredit kepada F. Regidor and R. Teodoro (2005) untuk artikel mereka bertajuk “Traffic Impact Assessment for Sustainable Traffic Management ad Transportation Planning in Urban Areas”**

No comments:

Post a Comment